Her gik man og troede, at farvefotografiet blev introduceret med Kodachrome i 1935 og Agfacolor året efter. Men faktisk fandtes der også meget tidligere farveteknikker, som blot aldrig fik nogen stor udbredelse.
Sidste år dukkede der således tre farvefotografier op, taget i 1907 af den berømte amerikanske fotograf Edward Steichen. Billederne var optaget i autochrome, en teknik oprindeligt udviklet af brødrene Lumiere i Frankrig. Autochrome producerer en positiv original, som ikke er egnet til kopiering, og skarpheden er dårlig. Måske var det årsagerne til processens manglende succes.
Når man ser Steichens billeder, hvoraf to er gengivet i en artikel om fundet i New York Times, er det imidlertid slående, hvordan teknikken ikke var nogen begrænsning for ham. Tværtimod fremhæver de let udflydende farver netop hans motiv, og er med til at give billedet dets særlige, fascinerende udtryk. Et af billederne er et portræt af en kvinde, klædt i en hvid kjole og luftigt sjal i art nouveau stil. Hun poserer med et henført ansigtsudtryk bag en stor vase med gule påskeliljer. Hele stemningen er som et maleri af Gustav Klimt.
Ikke bare et teknisk set enestående fotografi – men også et fantastisk billede i sin egen ret.