Køb af kamera

Fordi jeg er foto-nørd får jeg ind imellem stillet spørgsmålet af venner og bekendte: ”Jeg skal ha’ mig et nyt kamera. Hvilket skal jeg købe?”.

Jeg vil gerne hjælpe, for jeg synes jo selv det er dejligt at få sig et nyt kamera. Men det er et svært spørgsmål. Først og fremmest afhænger svaret af, hvordan og til hvad du regner med at skulle bruge dit kamera. Og selv om du fortæller mig det, så kan jeg alligevel ikke fortælle dig præcist hvad du skal købe, for der kommer hele tiden nye modeller på markedet og jeg følger ikke med i det hele.

Men jeg kan komme med et bud på hvilken kategori af kamera du måske skal kigge efter, afhængigt af hvad dit behov er. Jeg kan også komme med nogle tips til hvad du skal være opmærksom på, indenfor hver kategori.

For hver kategori nævner jeg også et eksempel på et par specifikke kamera. Det er netop kun eksempler. Der er masser af modeller, og når du læser dette er der sikkert allerede kommet nye, og dem jeg har nævnt er sandsynligvis forældede. Så du må i sidste ende selv orientere dig og læse anmeldelser f.eks. på dpreview.com eller imaging-resource.com.

Hvis det er første gang du køber et ”seriøst” kamera vil jeg i øvrigt forslå dig at gå ind i en fysisk butik. Der er mange aspekter af et kamera – hvordan det ligger i hånden, hvordan det føles at betjene, hvor god søgeren er – som man kun kan føle og mærke sig frem til.

1. scenarie

Du er vokset ud af kameraet på din mobiltelefon. Du vil ha’ noget som giver bedre billedkvalitet og bedre muligheder for selv at være kreativ og eksperimentere med forskellige indstillinger. Men du gider ikke slæbe på et stort kamera: det skal være lille og kompakt og nemt at ha’ med overalt. Og det skal have indbygget wifi, så du kan uploade dine fotos (næsten) lige så let som når du ta’ billeder med din telefon.

Mit forslag: kig efter et avanceret kompakt-kamera. Med avanceret mener jeg et kamera, som lader dig styre indstillinger selv, når du har lyst og tid – og som har en god automatik, når det bare skal gå stærkt.

Ting at overveje:

Fujifil X30. Foto: Fuji.
Fujifilm X30. Foto: Fuji.
  • Der er en nær sammenhæng mellem billedkvaliteten og den fysiske størrelse på den lysfølsomme sensor. Meget små kompaktkameraer har også meget små sensorer, og tilsvarende ringere billedkvalitet. Køber du sådan et kunne du måske lige så godt bare ha’ fortsat med at bruge din telefon…..
  • Hvis du skal langt ind i et menu-system for at stille på grundlæggende parametre som tid og blænde, får du det aldrig gjort. På gode kameraer kan den slags stilles direkte med knapper eller drejehjul.
  • Jo mere lysstærk objektivet er, jo bedre. Lysstyrken angives som størst mulige blændeåbning, men sådan at mindste tal er lig med største åbning (ja, det er forvirrende). Blænde forkortes oftest F, så hvis der på objektivet eller i kameraets specifikationer står f.eks.  F2.8 så er det bedre end F3,5.
  • Det er godt at have en egentlig søger og ikke bare en skærm på bagsiden, specielt i solskin.

Et eksempel på et godt kamera i denne kategori kunne være Fujifilm X30. Det hører ikke til de mindste, men det har mange gode detaljer – eksempelvis en manuel zoom som er langt bedre og hurtigere at arbejde med end de elektrisk drevne varianter. Men kig også på modeller fra Canon, Panasonic og andre.

2. scenarie:

Du vil ha’ et kamera med rigtig god billedkvalitet, som kan bruges til lidt af hvert. Men du ved, at du især vil komme til at bruge det på rejser og ture, så derfor er det stadigvæk vigtigt for dig, at det ikke er for tungt at slæbe rundt på. Du er mere til at fotografere mennesker på gaden end kronhjorte i skoven.

Mit forslag: kig efter et spejlløst systemkamera. Det er en type som minder lidt om spejlreflekskameraet (se nedenfor), men spejlet og prismen er erstattet af en elektronisk søger, og derfor kan de bygges mindre og mere kompakte.

Ting at overveje:

  • De bedste elektroniske søgere er rigtig gode. De næstbedste er ikke så gode. Der kan f.eks. være problemer med at søgerbilledet hakker ved bevægelse eller bliver grynet når der ikke er så meget lys.
  • Nogle kameraer har indbygget billedstabilisering i kamerahuset, mens andre modeller har det indbygget i objektiverne. I sidstnævnte tilfælde skal du sikre dig, at der er billedstabilisering i det objektiv, der følger med kameraet.
  • På nogle kameraer i denne kategori er de grundlæggende funktioner let tilgængelige via knapper og drejehjul. På andre skal du igennem flere punkter i en menu – det bliver du hurtigt træt af.
  • Tidligere var nogle kameraer i denne kategori plaget af en lidt sløv autofokus. Det er næppe noget problem længere – men får du et godt tilbud på ”sidste års model”, så tjek det lige….
Olympus OM-D E-M10 Mark II. Foto: Olympus.
Olympus OM-D E-M10 Mark II. Foto: Olympus.

Lige nu vil jeg mene, at Fuji og Olympus dominerer denne kategori, f.eks. med modeller som Fujifilm X-E2S og Olympus OM-D E-M10 II, der retter sig mod den der vil ha’ et rimeligt seriøst kamera til en rimelig pris. Begge mærker har også modeller i en højere ende af prisskalaen. Og så er der Sony, som har en serie spejlløse full-frame kameraer (se nedenfor om det begreb), som rettet sig mod meget ambitiøse amatører og professionelle.

3. scenarie

Du vil ha’ en rigtig god billedkvalitet, ikke bare i dagslys, men også udendørs i tusmørke og indendørs i stearinlysets skær. Du vil ha’ et kamera du kan blive så fortrolig med, at det til sidst føles som en naturlig forlængelse af dit syn og din hånd. Du vil ha’ et kamera du kan vokse med, og som kan tilpasse til stort set alle måder at fotografere på.

Mit forslag: du skal ha’ et spejlreflekskamera (DSLR), den digitale verdens version af det klassiske, fotografiske redskab. Kameraet hedder sådan, fordi du via et spejl og en prisme ser gennem objektivet når du kigger i søgeren – og dermed ser præcist det du fotograferer. Det er samtidig et systemkamera, hvor du kan skifte objektiv og vælge andre former for tilbehør, som flash, ekstra greb, etc. Et spejlreflekskamera med det rigtige udvalg af objektiver kan bruges til alt fra insekter til stjerner og hvad der findes der imellem. Men det kan også være træls at slæbe rundt på, hvis du i virkeligheden kunne klare dig med noget mindre.

Ting at overveje:

  • Selv om spejlreflekskameraer generelt er større og tungere end de to forrige kategorier, så er der stor indbyrdes forskel, så tjek størrelsen inden du køber.
  • Tjek også at kameraet ligger godt i hånden, og at betjeningsknapper og –hjul er godt placeret. Optimalt skal du kunne stille tid og blænde med tommel- og pegefinger, uden at tage øjet fra søgeren.
  • Nogle søgere er bedre (større, lysere) end andre. Det er dumt at leve med en dårlig søger, når søgeren netop er en af spejlreflekskameraets styrker.
  • Som med de spejlløse kameraer har nogle spejlreflekskameraer billedstabilisering indbygget i kamerahuset, mens andre mærker har det i hvert enkelt objektiv. I sidstnævnte tilfælde skal du tjekke om det / de objektiver du køber er stabiliserede.
  • Selv om spejlreflekskameraer generelt har god autofokus, kan der være forskellige i hvor hurtigt og præcist de arbejder. Så hvis du ved at du ofte vil fotografere motiver i hurtig bevægelse, så vær opmærksom på det punkt.
Pentax K-3 II. Foto: Pentax.
Pentax K-3 II. Foto: Pentax.

Spejlreflekskameraer falder overordnet i to kategorier, efter sensorstørrelse. Nogle har det, der kaldes en full-frame sensor. Sådan en har samme størrelse som negativerne på de film man typisk brugte før spejlrefleks blev digitalt – deraf navnet. Men langt de fleste har en sensor i den størrelse der kaldes APS-C. Den er lidt mindre end full-frame, men markant større end i et kompaktkamera og på størrelse med eller lidt større end de sensorer, der oftest anvendes i de spejlløse kameraer. Selv om full-frame principielt giver bedre billedkvalitet kan du i praksis være fuldt tilfreds med en APS-C sensor – som samtidig tillader, at kameraet kan være en smule mindre end med full-frame.

Jeg ville gå efter et spejlrefleks i ”mellemklassen”: altså med APS-C sensor frem for det noget dyrere full-frame, men bedre end de allerbilligste, som ofte har begrænsninger du ikke umiddelbart lægger mærke til, men hurtigt bliver træt af når du bliver en bedre og mere kreativ fotograf.

Jeg kan godt lide Pentax, og kan f.eks. anbefale en K-3 II. En billigere, og mere kompakt mulighed kunne være den helt nye K-S2 (som jeg dog ikke har set anmeldt). Men Pentax er et lille mærke i Danmark, og det kan være svært at finde det i butikker. Alternativ kunne du kigge på et Nikon, f.eks. den kompakte D5500 eller den lidt bedre – og dyrere – D7200.

Andre overvejelser

Video

Stort set alle kameraer på markedet kan også optage video, og mange af dem i høj kvalitet. Der er dog forskel i både opløsning, frame-rate og betjening. Jeg ved imidlertid ikke ret meget om video, så hvis det har høj prioritet for dig må du prøve at søge supplerende oplysninger, f.eks. på dpreview.

Objektiver

Hvis du køber et spejlløst systemkamera eller et spejlreflekskamera har du mulighed for at skifte mellem forskellige objektiver. Som regel sælges kameraet sammen med en standardzoom, for kameraer med APS-C sensor typisk med en brændvidde omkring 18-55 mm, hvilket rækker fra rimelig vidvinkel til meget kort tele.

En ulempe ved standardzooms er, at lysstyrken ikke er så høj – typisk fra F3,5 til F5,6. Afhængig af fabrikat er den optiske og mekaniske kvalitet heller ikke altid lige strålende. Men den store fordel er, at de ofte er billige, især når man køber dem i ”kit” sammen med kamerahuset.

Med mindre du på forhånd ved, at du får brug for en helt bestemt type objektiv, eller du får et rasende godt tilbud sammen med dit kamera, så vil jeg foreslå du starter med en standardzoom. Når du har lært dens fordele og ulemper og kende, og ikke mindst dine egne foto-behov, så kan du købe noget andet og mere. Men det vil være surt at investere i en dyr tele, for bagefter at opdage at man egentlig havde mere brug for vidvinkel – eller omvendt.

Megapixels

Nåh ja, det skal jo nævnes: opløsning. Den måles i megapixels, hvor en pixel er et punkt i billedet – så jo flere pixels jo bedre opløsning, og alt andet lige flere detaljer i billedet. Men alt andet er bare ikke lige. Andre faktorer, som sensorens fysiske størrelse og kvaliteten af objektivet spiller også kraftigt ind. Derfor vil et spejlreflekskamera med en opløsning på 16MP ofte leverer bedre billedkvalitet end et kompaktkamera med en opløsning på 20MP.
Du finder næppe et kamera på markedet i dag med en opløsning under 16MP. Det er rigeligt til at printe dit foto ud i A3 format, også selv om du har beskåret det en smule. Sagt med andre ord: stort set alle kameraer har opløsning nok til dit behov, med mindre du har planer om at printe plakater. Så lad ikke et par MP mere eller mindre være afgørende for dit valg.

God fornøjelse med dit nye kamera 🙂

Skriv en kommentar