I 1957 lancerede det japanske firma Asahi en ny kameramodel, kaldet Pentax. Det var ikke det første 35mm spejlreflekskamera med pentaprisme. Den titel tilkommer Contax S, lanceret af Zeiss i 1949 i det daværende DDR.
Men Asahis model var den første, som samlede en lang række af de kendetegn som skulle komme til at kendetegne det moderne spejlreflekskamera: ud over det fastmonterede pentaprisme var det bl.a. det lille håndtag til filmfremføring i højre side, et spejl som returnerede umiddelbart efter optagelsen, mm.
Den grundlæggende konstruktion blev så populær, at den snart blev kopieret af andre japanske kamerafirmaer. Det gjaldt også et dengang inferiørt firma ved navn Canon, som imidlertid ikke fik den store succes. Det gjorde imidlertid Nikon, hvis F-model var det første spejlreflekskamera som blev taget seriøst af professionelle fotografer. Resten er historie…
Asahi blev så overvældet af successen, at de efterhånden ændrede Pentax fra et modelnavn til det navn, som alle firmaets kameraer blev markedsført under. På trods af en fortsat række af tekniske innovationer, som f.eks. verdens første SLR med lysmåling gennem objektivet, nåede Pentax aldrig i nærheden af Nikons popularitet blandt pressefotografer. Derimod fandt mærket en niche blandt mode- og portrætfotografer, ligesom det var uhyre populært blandt ambitiøse amatører.
I 1981 introducerede Pentax det første SLR med en fungerende autofokus. På længere sigt var det imidlertid andre mærker – ikke mindst Canon – som tog teten i indførelsen af autofokus. Da spejlrefleksen blev ramt af den digitale revolution var Pentax langsom til at komme ud af hullerne. Mens Canon brusede frem blev Pentax et nichemærke som kunne være svært at opdrive, selv hos en velassorteret fotohandler.
I det stille har Pentax i de senere år lanceret en række modeller, som er tro mod traditionen for solid byggekvalitet, god søger og kompakt størrelse. Samtidig har man fortsat udviklet sin niche indenfor objektiver, sådan at man i dag har helt sin egen profil i kvalitetsoptik med nok det største udvalg i faste brændvidder. Når det gælder hastighed og megapixel-ræset har man imidlertid været klart bagud for Nikon og Canon.
Med den nye model K10D ser det imidlertid ud til, at Pentax nu rykker for alvor. Det er uden diskussion det mest avancerede kamera i sin klasse. Det har da også fået fine anmeldelser, og er netop udnævnt til årets DSLR i “ekspertklassen” af de europæiske fotoblades forening TIPA.
Samtidig er det altså i år 50 år siden Asahi lancerede “ur-Pentaxen”. Det har man fejret ved at fremstille et jubilæumskamera, kaldet AP50. Der er i bund og grund tale om et K10D i “retro-indpakning”, som skal få det topmoderne digitalkamera til at ligne et spejrefleks fra 1950’erne. Man kan se en nærmere præsentation med flere billeder på dette japanske web-sted. Mit japanske er godt nok lidt rustent. Men ifølge Googles maskin-oversættelse er der, ikke overraskende, tale om en prototype. Men det antydes også, at hvis interessen for en retro-model er stor nok, så vil man muligvis starte en produktion.
AP50 er en sjov gimmick og jeg indrømmer gerne, at jeg bliver nostalgisk og blød om hjertet ved synet. Det er forståeligt, at Pentax gerne vil fejre sin gloværdige fortid. Men på længere sigt er det nok klogest at bruge kræfterne på fremtiden…